اخبار

    قانون جدید کار عمان

    ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
     

    سلطان عمان قانون جدید کار این کشور را ابلاغ کرد.
    بخش مهمی از قررات این قانون بشرح زیر است:


    1_ استخدام نیرو کار مهاجر (غیر عمانی ) در صورتی مجاز است که فرد عمانی با مدارک تحصیلی، تجربه و مهارت مشابه وجود نداشته باشد.

    2_کارفرما باید به درصد عمانی‌سازی متعهد باشد تا بتواند نیروکار مهاجر را با شرایط، تجربه و مهارت لازم استخدام کند.

    3_ قانون جدید کار عمان به کارفرمایان اجازه می‌دهد که در صورت استخدام نیروی کار عمانی به قرارداد نیروی کار مهاجر در همان سمت شغلی خاتمه دهند.

    4_ قانون به کارفرما این اختیار را می‌دهد که در صورت عدم دستیابی نیروی کار به میزان بهره‌وری لازم، قرارداد را فسخ کند. این امر پس از اطلاع نیرو کار از موارد ناکار آمدی وارائه مهلت کافی، حداقل 6 ماه برای رفع آن مجاز است.

    5_ هر مؤسسه باید برنامه سالانه خود را برای بومی سازی و جایگزینی نیروهای عمانی بجای نیروهای مهاجر را در محل کار و در وب سایت رسمی خود منتشر کند. همچنین باید گزارش دقیقی در مورد تعداد کارگران عمانی، حقوق، ....جنسیت آنها و هرگونه اطلاعات در مورد مشاغل خالی در صورت وجود ارایه نماید.

    6_ شرکتها موظف به ارایه طرحی شامل انتصاب و آموزش عمانی‌ها برای نقش‌های رهبری(مدیریتی) بوده و اجرای مؤثر آن را تضمین کنند.

    7_ امتیازات زنان شاغل شامل یک ساعت اختصاص در هر روز برای مراقبت از کودکان و 98 روز مرخصی زایمان است. همچنین به زنان شاغل اجازه داده می شود تا از یک دوره مرخصی بدون حقوق تا یک سال برای مراقبت از کودک استفاده نمایند

    8_ برای مردان شاغل مرخصی 7 روزه برای تولد نوزاد و 15 روز مرخصی جهت مراقبت از بیمار (همسر یا نوزاد) در نظر و مقرر گردیده است . علاوه بر این، تعداد روزهای مرخصی استعلاجی نیز افزایش یافته است.

    9_ قانون همچنین کارفرمایان را موظف می کند در موسساتی که تعداد کارگران زن شاغل بیش از 25 نفر باشد، استراحتگاه اختصاصی برای بانوان ایجاد کنند.

    10_ قانون به کارفرما اجازه می دهد تا به کارگر اجازه دهد تا برای کارفرمای دیگری به طور موقت کار کند. این امر عملیات تجاری را تسهیل می کند و هزینه جذب نیروی کار خارجی را برای کارفرما کاهش می دهد.

    11_ قانون صاحبان کسب و کار را ملزم به ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد در مؤسسه خود می نماید.

    12_ اعطای مرخصی ویژه بدون حقوق به کارگر به درخواست کارگر جایز است.

    13_ انتقال كارگر از كار در ساعات شب به ساعات روز در صورتي كه ثابت شود كارگر قادر به انجام كار شبانه نيست مجاز است.

    14_ هشت ساعت کاری به صورت پراکنده بدون احتساب ساعت استراحت مجاز اعلام گردیده است.

     

    توضیحات مهم :

    ابلاغ واجراء این قانون به نوعی ترقی خواهی ، لیکن ممکن است مشکلاتی نیز برای سرمایه گذاران خارجی ویا نیروهایی که با ویزای کار وارد عمان شده اند ایجاد خواهد کرد .
    الف) یافتن تخصص های مشابه یا همسان در میان اتباع عمانی اساسا حداقل فعلا مشکل یا غیر ممکن است .

    ب) امنیت شغلی اشخاصی که با ویزای قانونی در این کشور مشغول بکار هستند مختل خواهد کرد ،زیرا به کارفرمایان اجازه می دهد با تمسک به این قانون به قرارداد وی خاتمه دهند .
    پ) سیاست عمانی سازی در دوران سلطان فعلی عمان ،بشدت مورد توجه دستگاه حکومتی به عنوان یک اولویت ،قرار دارد ودر این مسیر همواره فهرست مشاغل ممنوعه برای غیر عمانی ها ، دائما گسترش می یابد ، واین بدان معناست که دیر نخواهد بود که محدودیت های وسیع تری نیز وضع گردد .
    ت) از سوی دیگر دربخش هایی از این قانون مزایا وتسهیلاتی نیز پیش بینی گردیده است ، که به نوعی ترقی خواهی محسوب می گردد ، اما به نظر می رسد زیر ساخت های موجود در این کشور ،فعلا امکان مجری شدن این مزایا را پدید نخواهد آورد.

    پاسخگوئی وپذیرش حضوری در ایران و عمان با هماهنگی قبلی صورت می پذیرد.
    جهت هماهنگی برای دریافت خدمات حقوقی ومشاوره از طریق تلفن (واتس آپ) وایمیل می توانید تماس حاصل فرمائید.

    اطلاعات تماس

    • تهران بزرگراه شهید باقری خ 196 غربی – پلاک 148 ساختمان بارانا - طبقه دوم - واحد 21
    • تلفن: 73 الی 02176700071

      ساعت تماس؛ شنبه تا چهارشنبه ۱۴ تا ۲۰ عصر

    • همراه (فقط واتس اپ)

      09123005325

    • تلفن تماس کشور عمان

      00968-95255889

    • ارسال ایمیل

      Dr.mirahmadilawyer@yahoo.com

    تمامی حقوق این وب سایت برای دکتر سیدرضا میراحمدی محفوظ بوده است.